Спецкурс |
|
|||||
Основная информация | ||||||
№ | Пункт | Содержание | ||||
1 | Направление | Третий Путь | ||||
2 | Класс | 8-10 | ||||
3 | Тип курса | зачётный только для 8-10-ти классников | ||||
4 | Преподаватели | Марина Жук, Алина Семёнова, Валерия Кузьмичева | ||||
5 | Стажёры | Нет | ||||
6 | Время проведения | Четверг 18:55 - 20:15 | ||||
7 | Цель курса | Познакомить школьников с основами экономики на английском языке, а также создать базу для дальнейшего освоения экономического английского | ||||
8 | Задачи курса | 1. Познакомить с английской терминологией в области
экономики. 2. Улучшить навыки восприятия устной и письменной английской речи у школьников. 3. Познакомить слушателей с основами экономики. |
||||
9 | Особенности курса | Курс ведётся на английском языке, будет полезен для тех, кто только начинает изучать экономику и хочет познакомиться с основами экономического английского. Для курса требуется знание английского уровня pre-intermediate и выше, упор на занятиях будет сделан на развитии навыков восприятия английской речи, грамматика разбираться не будет. | ||||
10 | Формат проведения занятия | В начале занятия проводится летучка/устный опрос по предыдущей теме, далее мини лекция по теории, потом практическое задание и его разбор по группам. | ||||
11 | Целевая аудитория | Школьники, желающие улучшить свой английский язык и изучить основы экономики. | ||||
12 | Краткое описание курса | Курс, направленный на изучение экономического английского и основ экономической теории. Ведётся на английском языке. | ||||
13 | Количество слушателей | свыше 30 человек | ||||
14 | Отбор | На первом занятии будет проведен тест на уровень владения английским языком, по результатам тестирования будет проведён отбор и деление на группы для разбора практической части. | ||||
15 | Формы контроля и система отчётности |
20% баллы за устные опросы и тесты в начале пары, 40% домашние задания, 30% экзамен, 10% работа на семинарах. | ||||
16 | План действий в случае перехода на дистанционное обучение | Курс сразу начнётся в онлайн формате с использованием Zoom | ||||
20 | Дополнительная информация о курсе | |||||
Позанятийный план | ||||||
№ занятия | Дата (Четверг) | Тематический блок | План занятия | |||
1 | 08.10.2020 | Testing | Отборочный тест. Знакомство со школьниками. Рассказ об ЭМШ. | |||
2 | 15.10.2020 | Introduction to Economics. Economic system. | Introduction of the concepts of Economics and economy, the main issues of Economics. Types of economic systems and their functioning in different periods. | |||
3 | 22.10.2020 | Cost/benefit principle | Identify the economic concepts: Cost, Benefit, and Decision Making, using a cost/benefit analysis to make a decision. | |||
4 | 29.10.2020 | Production | Structure of the company, factors of production and factor income, production costs, types of costs. | |||
5 | 05.11.2020 | Equilibrium | Supply and demand, their factors and shifts, market equilibrium, deficit and surplus. | |||
6 | 12.11.2020 | Market structures | Types of market structures: perfectly competitive market, oligopoly, monopoly, monopolistic competition. The difference in price forming and profitability. | |||
7 | 19.11.2020 | Role of government | State functions in the domestic market: redistribution of wealth, neutralization of market failures, compensation of externalities. Three-sector model of the economy. Concepts: tax, subsidy, duty, quota. | |||
8 | 26.11.2020 | State Budgeting | Sources of financing the state budget and items of state expenditure, types of the state budget (surplus, deficit and balanced). Key concepts involved in creating a Federal budget, funding important government programs and public goods. | |||
9 | 03.12.2020 | Antitrust measures | Federal Antimonopoly Service in Russia, and its analogs in other countries; corporations claiming to be monopolies. Natural monopolies and barriers to entry. Discussion on the topic: "Which companies can be considered monopolies and why?" Consideration of the actions of the antimonopoly services aimed at the largest IT corporations. | |||
10 | 10.12.2020 | Summarizing | Сonsultation before the exam, answers to questions. | |||
11 | 17.12.2020 | Экзамен | Экзамен проводится в формате квеста. Возможен как очный, так и дистанционный формат проведения | |||
12 | 24.12.2020 | Пересдача | Пересдача. Чаепитие. | |||
31.12.2020 | ||||||
07.01.2021 | ||||||
14.01.2021 | ||||||
13 | 21.01.2021 | Main macroeconomic indicators | The concept of a country's economic growth, differences in GDP and GNP, sources of state budget revenues and expenditures, types of the state budget (surplus, deficit, and balanced). | |||
14 | 28.01.2021 | Main macroeconomic indicators | Labor force and able-bodied population, the definition of unemployment, types of unemployment. Types of inflation. Hyperinflation on the example of Venezuela. | |||
15 | 04.02.2021 | International trade | Advantages of countries' participation in international trade. Strategies for international trade (protectionism, free trade, dumping, tariffs, embargoes, restrictions on the quality of goods sold, etc.). Preparation for the game. | |||
16 | 11.02.2021 | Game | The game "International trade". Participants are divided into groups of 4-5 people, each group represents a country and selects three products that this country can sell. | |||
17 | 18.02.2021 | |||||
18 | 25.02.2021 | Business cycles | Concepts, phases, and causes of the business cycle; types of economic cycles; main properties of the economic cycle. | |||
19 | 04.03.2021 | Banking | Types of banks, functions of commercial banks, main terms: loans, deposits, interest rate. | |||
20 | 11.03.2021 | Central Bank and economic policy | The activities of the Central Bank. State policy to prevent or mitigate economic downturns, its main types (monetary and budgetary), and discussion of the main tools, mechanisms, and principles of their operation. | |||
21 | 18.03.2021 | Securities | Types of securities: stocks, bonds, futures, options, etc. Their characteristics, functions, and classifications. | |||
22 | 25.03.2021 | 2008 | Causes and background of the 2008 crisis, discussion of the film "the big Short", explaining the incomprehensible moments, the consequences of the crisis. | |||
23 | 01.04.2021 | 2020 | The consequences of the pandemic, changes in the economic sphere, discussion: "should we return to pre-quarantine life" in various industries. | |||
24 | 08.04.2021 | Summarizing | Game "The exchange" + consultation before the exam, answers to questions. | |||
25 | 15.04.2021 | Экзамен | Экзаменационная работа по темам всего курса | |||
26 | 22.04.2021 | Пересдача | Пересдача. Чаепитие. | |||
29.04.2021 | ||||||
06.05.2021 | ||||||
13.05.2021 | ||||||
20.05.2021 | ||||||
27.05.2021 | ||||||
03.06.2021 | ||||||
10.06.2021 | ||||||
17.06.2021 | ||||||
24.06.2021 | ||||||
01.07.2021 | ||||||
Список литературы | ||||||
1 | Е.В.Воевода М.В. Тимченко “A course of English” | |||||
2 | Christopher St J Yates "Economics", English Language Teaching Prentice-Hall, 2010 | |||||
3 | https://www.core-econ.org/the-economy/ | |||||
4 | L. Raitskaya, S. Cochrane "Guide to Economics" Macmillan, 2011 | |||||
5 | Yoram Bauman, Grady Klein; The Cartoon Introduction to Economics |